Regler for gjenvinningsstasjonen

PÅ GJENVINNINGSSTASJONEN

Hvem kan levere avfall til gjenvinningsstasjonene

  • RiGs gjenvinningsstasjoner er et tilbud til privathusholdninger og hytter i RiGs eierkommuner.
  • Innbyggerne har rett til å levere avfall og betale egenandel etter de til enhver tids vedtatte priser og vilkår.  Øvrige kostnader for drift av stasjonene dekkes over renovasjonsgebyret.  
  • Du er pliktig til å betale renovasjonsgebyr når du eier eller fester boligeiendom, ref. renovasjonsforskrift for kommunene i Grenland.

Betaling og adgangskontroll

  • For å dokumentere at man har rett til levering på vilkår brukes et adgangsbevis.
  • Du kan betale med kort, Vipps og kontant på stasjonen.
  • For besøkende uten adgangsbevis gjelder egne betingelser.

Opphold på stasjonen

  • Det skal generelt vises hensyn til andre besøkende og operatørene.
  • Du skal være aktsom ovenfor trafikk og driftsmaskiner.
  • Det er ikke tillatt å plukke med seg avfall/ gjenstander fra gjenvinningsstasjonene.
  • Motoren skal ikke gå på tomgang når bilen står stille.
  • RiG har ikke ansvar for eventuelle skader, punkteringer eller liknende for kjøretøy inne på gjenvinningsstasjonen. RiG har ikke ansvar for eventuell tilgrising av kjøretøy eller personer.

Begrensninger og sikkerhet

  • Du kan levere avfall med kjøretøy inntil 3,5 tonn inklusive last og eventuell hengers vekt. Lastebiler og traktorer ingen adgang.
  • Du skal holde lav fart og rette deg etter skilting og kjøreretning.
  • Barn under 12 år og dyr skal være i bilen under oppholdet.
  • Operatørene på gjenvinningsstasjonen har myndighet til å bortvise kunder som ikke følger reglene.

AVFALL

Forskjellen mellom husholdningsavfall og næringsavfall

  • Med husholdningsavfall menes avfall fra private husholdninger, herunder større gjenstander som inventar og lignende (Forurensningsloven § 27a, første ledd). Avfall som normalt oppstår i en husholdning regnes som husholdningsavfall. Dette gjelder også større gjenstander som møbler og annet løsøre, hageavfall og avfall fra mindre arbeider på eiendommen eller boligen som du har utført selv
  • Med næringsavfall menes avfall fra offentlige og private virksomheter og institusjoner (Forurensningsloven § 27a, annet ledd). Alt avfall som oppstår i næringsvirksomhet regnes som næringsavfall. Når næringsdrivende utfører arbeid slik som for eksempel husbygging, oppussing, rivningsarbeider, vaktmestertjenester, eiendomsdrift og gartnerarbeider, regnes avfallet som næringsavfall.

Sortering

  • Du skal sortere avfallet ut fra de avfallstyper det er mottak for.
  • Benytter du sekk til restavfall må denne være gjennomsiktig.  
  • Spesialsekken merket for plastemballasje skal kun benyttes for plastemballasje hjemme. Bruker du sekken til andre formål kan du bli ilagt et tillegg.
  • Farlig avfall skal være i godkjent emballasje.
  • Er du i tvil, spør betjeningen.

Mottakskontroll

  • Dersom personalet på stasjonen vurderer at avfallet ikke tilfredsstiller krav til husholdningsavfall som kan leveres på vilkår, i henhold til reglene, skal det betales full pris for levering av avfallet. Dette gjelder selv om adgangsbevis er framvist.
  • Avfall som av art og mengde ikke kan håndteres på stasjonen kan avvises.

Spesielle bestemmelser for næringsdrivende

  • Fremmedavfall/næring: Besøkende som ikke betaler renovasjonsgebyr til RiG må betale full pris.
  • Avfallet må være av husholdningskarakter. Avfall fra industri og produksjonsvirksomhet kan avvises.
  • Avfall fra offentlige/kommunale virksomheter, som har renovasjonsabonnement hos RiG, kan leveres på ordinære vilkår.

Hva kan du levere?

Avfallstyper som kan leveres:

Bildekk, papp, papir, metaller, treverk, hageavfall, restavfall, farlig avfall, batterier, impregnert treverk, gips, hvitevarer, elektrisk og elektronisk avfall, glass- og metallemballasje, klær, dokumenter til makulering, nedfallsfrukt i sesong mm.

Ombruk: Gjenstander til ombruk kan foreløpig ikke leveres på Rødmyr.

Farlig avfall

Max 1000 kg pr. husstand pr. år. Må være i godkjent emballasje.

Levering av asbest

Asbest skal pakkes inn i to lag med bygningsplast og skal være tydelig merket «asbest» før avfallet leveres på gjenvinningsstasjonen.

Avfall vi ikke tar imot:

Avfall fra næringsvirksomhet, herunder industri- og produksjonsvirksomhet

Matavfall og flytende avfall

Døde dyr

Bilvrak og andre større konstruksjoner

Ammunisjon, eksplosiver eller selvantennelige stoffer

Priser

For abonnenter i renovasjonsordningen i Grenland

Fra 2025 er det ny prismodell for levering på våre gjenvinningsstasjoner. Levering av kildesortert avfall er inkludert i renovasjonsgebyret. Du betaler kun for levering av restavfall og fyllmasser.

Prisliste

Kildesortert avfall – gratis

Restavfall – 500kr pr. kubikkmeter (minste volum 50 liter (halv sekk) /25kr)

Fyllmasser – 500kr pr. kubikkmeter

Restavfallet er det avfallet som blir igjen når du har sortert alt du har mulighet til.

Du betaler, når du forlater stasjonen, for det som er igjen etter at du har sortert. Har du ikke restavfall, koster det ingenting.

Tillegg for sekk beregnet til levering av plastemballasje: 30kr

Eksempler

  • Kildesortert avfall, ingen restavfall = gratis
  • Kildesortert avfall = gratis, èn sekk restavfall (100 liter) = 50kr
  • Bare restavfall = 500kr per m3.

Detaljerte priser

Fastpriser på gjenstander dersom de må sorteres som restavfall.

Vare Pris
Restavfall kr 500,00 /m3
Glassfibertank inntil 1000 l kr 500,00 
Sete i sofa og stol kr 50,00 
Spisestuestol kr 25,00 
Enkel madrass kr 50,00 
Dobbel madrass kr 100,00 
Enkel ramme til seng kr 50,00 
Dobbel ramme til seng kr 100,00 
120 seng kr 50,00 
100 l sekk kr 50,00 
Halv sekk kr 25,00 
Subbøtte 50 l kr 25,00 

Fyllmasser

Masser kr 500,00 /m3
En bøtte kr 25,00 
100 l kr 50,00 

Andre besøkende
Fremmedavfall – levering fra besøkende som ikke betaler renovasjonsgebyr til RiG:
Startpris: 600kr pr kubikkmeter – alle avfallstyper. Farlig avfall kan ikke leveres.

Adgangsbevis

Adgangsbeviset forteller at du har rett til å levere avfall og betale redusert pris som privathusholdning. Lær mer og last ned.

Planlegg besøket

Beregn god tid på besøket, og vær ute i god tid før stengetid. Ved mye trafikk og fullt kømagasin kan porten bli stengt tidligere. På grunn av driftstillatelser må alle biler være igjennom før stengetid.

Viktig å sortere riktig

-Det er smart å sortere før du kommer på stasjonen. Da er det enkelt å kaste rett avfall i riktig container og besøket blir mer effektivt.

-Hvis du skal levere restavfall i sekk må det være i en gjennomsiktig sekk. Gjennomsiktig sekk er bedre for miljøet og tryggere for alle.

-Hvis farlig avfall som batterier eller brennbar væske havner på feil sted, kan det oppstå farlige situasjoner.

Usikker på hvordan det skal sorteres? Sjekk https://sortere.no/

Bruk riktig sekk

Skal du levere restavfall i sekk må du bruke gjennomsiktig avfallssekk, som du får kjøpt i butikken.

Spesialsekken merket for plastemballasje skal kun benyttes for plastemballasje hjemme. Bruker du sekken til andre formål blir du ilagt et ekstragebyr.

Gjør en avtale om veiledning

Trenger du hjelp til løft, sortering av avfallet og veiledning på stasjonsområdet? På onsdager kl. 08.00–11.00 kan du booke en operatør som er med deg under hele besøket.

Tjenesten er gratis, men du må huske å bestille timen før du kommer.

Sorteringsrampe

Oversiktskart